Brandos försöker att blåsa sina leverantörer på 67,5 miljoner
Ja, det är faktiskt vad Brandos försöker att uppnå när man uppmanar leverantörerna att skriva av 75 % av skulderna på 90 miljoner. Och det finns inte ens några garantier för att leverantörerna ser röken av de resterande 25 %-en. Man kan förstå att leverantörerna känner sig milt sagt lurade och att många hellre ser att företaget går i konkurs, kanske de kan få ut mer pengar den vägen?
Inte så konstigt kanske att fler och fler av Brandos leverantörer drar öronen åt sig. Och då kan konkursen snart vara ett faktum. Eller så köper en annan aktör som t.ex Footway upp Brandos och räddar vad som räddas kan. Och man kan undra hur mycket pengar som Brandos är skyldiga sina kunder t.ex för returer som aldrig återbetalats. Det måste röra sig om stora belopp. Vi har fått flera indikationer på att Brandos håller inne kundernas pengar och även fått tips om att personalen har order från högsta ort om att hålla kundernas pengar så länge det bara går. Sanslöst att Brandos kan hålla på så här. Och vad dom gör med alla pengar!???
Och detta drama pågår inför öppen ridå utan att någon av våra stora medier på allvar börjar att granska vad Brandos håller på med. Hallå Expressen, Aftonbladet och Uppdrag granskning!!! Ni kan granska Ikeas stolar och Microsofts uppköp av Nokia men när Brandos blåser sina leverantörer och kunder på mångmiljonbelopp är det tyst som i graven!!
Läs mer på:
http://mahlstein.se/brandos-kan-raddas-om-leverantorerna-tar-over/
http://www.ehandel.se/Footway-oevervaeger-att-koepa-krisdrabbade-Brandos,2824.html
Ha en fortsatt skön vecka!
/Micke
Tess
4 september 2013 07:53
Att inte tidningarna och tv rapporterar om detta är en enorm skandal! Mig är Brandos skyldiga mig 790 spänn för en retur. Jag antar att jag aldrig kommer se röken av dom pengarna :-( Och Brandos VD sörplar säkert dyra paraplydrinkar på nåt flott ställe i solen. Jag blir så arg så jag nästan spricker!! :-o
Emelie Sjögren
6 september 2013 11:01
Köpte ett par Converse hos Brandos förra våren. Dom höll i några veckor, sedan sprack dom vid sulan. Var omöjligt att resonera med Brandos kring detta. Några garantier gällde tydligen inte :-( Hoppas dom går i konkurs!
Erik
9 september 2013 13:45
http://www.habit.se/iuware.aspx?pageid=1780&ssoid=167597
Tydligen så tror i alla fall leverantörerna på dem:)
Benny
9 september 2013 19:36
Erik: Varför skulle Brandos inte blåsa leverantörerna på de resterande 22,5 miljonerna? De kan ju lura dom på 67,5 miljoner och komma undan med det, så varför nöja sig med det? Om du eller jag hade gjort samma sak hade vi åkt dit för bedägeri. Och vi hade garanterat blivit uthängda i tidningarna. Men Brandos verkar komma undan fast deras chefer väl egentligen borde granskas av ekobrottsmyndigheten.
Micke
10 september 2013 07:42
->Erik Tycker synd om Brandos leverantörer, anställda och kunder. Alla blir ju blåsta på ett eller annat sätt. Det enda rätta vore att Brandos gick i konkurs eller köptes upp av någon mer seriös aktör.
Erik
11 september 2013 19:05
Spelar väl ingen roll för alla inblandade va du anser nu när detta är fakta, framför allt så tror jag att leverantörerna har större koll på detta än vad du har.
Är också helt övertygad att vid en konkurs så kommer leverantörerna stå helt lottlösa då lagret är kraftigt övervärderat.
Erik
11 september 2013 19:07
Sen bygger ju hela din artikel på att leverantörerna inte tror på Brandos vilket ju inte var fallet så man kan ju undra lite angående din källkritik?
Kanske dags att ta bort detta inlägget om du själv skall ha någon som helst trovärdighet.
Micke
11 september 2013 20:35
Hej Erik! Kan förstå att sanningen svider! Brandos vill blåsa sina leverantörer på 67,5 miljoner. Hur många miljoner Brandos vill lura kunderna på vet vi inte. Och ca. 40 % av leverantörerna ställer inte upp på detta och Shoe Repair Sweden har tom gått ut och kritiserat Brandos offentligt angående detta. Och ja detta är fakta (se även länkarna ovan samt tidigare inlägg).
Men du menar att Brandos leverantörer är jättenöjda med denna "uppgörelse". Har du någon källa för det påståendet? Och skulle du själv vilja beställa några skor hos Brandos??? ;-)
Ha en skön kväll!
/Micke
jobbat hos Brandos
12 september 2013 03:35
Signaturen Erik har en lika stöddig attityd som Brandos högsta chefer. Jag hoppas verkligen att det företaget går i konkurs och att de som investerat i verksamheten inte får tillbaka några av sina pengar.
Sanna
12 september 2013 08:29
Erik från Brandos,
är du här och hälsar på igen? Så kul att du lägger ner en massa tid på att granska och kommentera på denna bloggen!
Brandos är nämligen fortfarande skyldiga mig mer än tusen kronor för en retur. (nu har det gått över två månader!) Skulle du kunna vara snäll och svara på följande: 1. Hur ska jag komma i kontakt med Brandos så att jag får tillbaka mina pengar? Har du kanske något telefonnummer så att jag kan ringa dom? 2. Är det rimligt att Brandos behåller kundernas pengar i 6-8 veckor eller längre. 3. Hur har ni på Brandos tid att följa bloggar som denna när ni inte har tid att ge era kunder kvalificerad service? Fortfarande tacksam för svar/Sanna
Erik
12 september 2013 23:20
Micke- kan inte se någonstans i min kommentar att jag skriver att leverantörerna är jätte nöjda? Men du får gärna visa mig vart jag skrev det.
De har haft en affärsmodell dom inte har fungerat i en hårt pressad bransch det se mig veterligen inte blåst en enda leverantör på en krona, de har enligt svensk lag påbörjat en rekonstruktion.
Att du refererar till en av de minsta fordringsägarna och en av de få som faktiskt har fört en öppen debatt och den enda som har lämnat in en konkursansökan visar väl med din insikt i denna bransch.
Många är förbannande, ledsna och känner uppgivna. Men de har alla sig själva att skylla då de själva har levererat till Brandos när de har vetat om hur deras ekonomi har sett ut och de flesta inte har försäkrat sina fakturor.
Signaturen "jobbat på Brandos"- ja vad ska jag säga alla har ju rätt till sin egen åsikt.
Sanna- det är ju roligt med alla på denna bloggen som inte kan förstå att någon som inte jobbar på Brandos inte kan ha samma åsikter som er. Men så är i alla fall fallet jag jobbar inte där. Tråkigt för dig att du inte har fått dina pengar men jag har ingen aning varför eller hur du ska kunna få det då jag inte jobbar där eller vet varför du ska ha det. Tror jag svarade på dina frågor i och med det.
Micke
13 september 2013 15:21
Ja men nu är det ju uppenbart så att många leverantörer inte är nöjda med hur Brandos hanterat detta vilket du till en början förnekade helt och hållet.
Men bra att vi åtminstone är överens om det! :-) Och ja, Brandos affärsmodell som t.ex verkar innefatta att man systematiskt lurar sina kunder och leverantörer kan aldrig hålla i det långa loppet! Det torde vara rimligt och logiskt. Jag håller med dig även där!
Fler och fler har genomskådat bluffmakarna bakom Brandos och det duger inte att ENBART skylla på att branschen är hårt pressad...Det finns ju andra aktörer som det går hyfsat bra för, eller hur?? ;-)
Ha en skön helg!
/Micke :-)
PS. Jag du är lite känslokall som menar att Brandos kunder och leverantörer får skylla sig själva! Många gick på deras fräsiga reklam med löften om fria returer mm och har nu blivit blåsta på pengarna. Flera av leverantörerna är småföretagare som själva riskerar att gå i konkurs. Egentligen tycker jag att Brandos chefer borde ställas till svars!!!
Sanna
13 september 2013 17:26
Bra skrivet Micke! Sjukt denne "Erik" ska komma här med en överlägsen och mästrande attityd och fördöma oss som kommenterar på denna bloggen och som (på goda grunder!) är kritiska mot Brandos. Och han vill lyfta Brandos till skyarna?? Gud så patetiskt!
Och att alla vi som har drabbats av Brandos på olika sätt minsann får skylla oss själva, hallå...hur seriös är du!? Men Erik nästa gång är det kanske du som drabbas av ett oseriöst företag som låter dig betala men som inte levererar några varor...eller levererar felaktiga varor eller lurar dig på något annat sätt. Lycka till! /Sanna